God jul
Årets kortaste dag har passerat, julen står för dörren. Jag tyckte att december gick fortare än vanligt i år, så jag ser fram emot en lugn jul. Förhoppningsvis också med tid för måleri i mellandagarna. En riktigt god och trivsam … Läs mer →

Årets kortaste dag har passerat, julen står för dörren. Jag tyckte att december gick fortare än vanligt i år, så jag ser fram emot en lugn jul. Förhoppningsvis också med tid för måleri i mellandagarna. En riktigt god och trivsam … Läs mer →
Vid den utställning som jag hade i Uppsala för ett drygt år sedan var det många som visade stort intresse för ikonen av heliga Birgitta. Det är kanske inte så konstigt, med tanke på att hon föddes just i Uppland … Läs mer →
Det är alltid spännande när man har nått fram till det att ikonen är redo att oljas. Efter att måleriet har torkat till ordentligt (vilket tar sin tid), är det dags. När oljan väl kommer på och absorberas in i … Läs mer →
Om ikonen ska ha en förgylld bakgrund, är förgyllningen det man börjar med innan det är dags att sätta igång med penslar och färg. Det är också så långt som jag har kommit med min nästa ikon: julikonen, som skildrar … Läs mer →
I det förra inlägget berättade jag att det var Sofia och hennes tre döttrar Pistis (Tro), Elpis (Hopp) och Agape (Kärlek) som började ta form på pannån. De levde på 100-talet, förmodligen i nuvarande Italien, och döttrarna ska ha avrättats … Läs mer →
Semester är bra på många sätt, inte minst för att det då brukar finnas gott om tid för att måla! Här är det ett hörn av köksbordet i sommarstugan som får tjänstgöra som arbetsplats. Motivet på ikonen, som snart är … Läs mer →
Under midsommarhelgen infaller Johannes döparens dag, men strax därefter – den 27 juni – är det helgonet Johannas festdag. Hon var en av de kvinnor som följde Jesus tillsammans med bland andra Maria Magdalena och Susanna. Hon räknas också som … Läs mer →
För ett par veckor sedan, den 23 april, var det sankt Görans minnesdag. Han föddes i Kappadokien (nuvarande Turkiet) i slutet av 200-talet, och ska ha tjänstgjort i den romerska armén. Han avrättades som martyr år 303 och är ett … Läs mer →
I dag deltog jag i påskdagsmässan i Hovsjö kyrka i Södertälje, där man dagen till ära också tog en ny ikon i bruk. Det är en Gudsmodersikon som nu får sin plats i kyrkorummet i Hovsjö. Präst Ninni Ledfelt höll … Läs mer →
I går öppnade utställningen ”Kvinnliga helgon från när och fjärran” i Katarina kyrka i Stockholm. Det blev en fin vernissage med många trevliga möten och samtal i kyrkans södra korsarm, där utställningen tagit plats. Stort tack till alla er som … Läs mer →